Uniwersytet w Oxford, połączenie współczesnej myśli z historią

"Gdzie jest otwarty umysł, tam zawsze znajdzie się furtka."  
Charles F. Kattering

Skróty:
UO – Uniwersytet Oksfordzki


Jakimi sposobami chcemy zagwarantować naszym dzieciom lepsze i pewne jutro?
Co możemy uczynić, aby ich przyszłe życie było lekkie, przyjemne i zrównoważone?

Najlepszym panaceum na zmniejszenie trudów życia jest dobre wyedukowanie naszych wychowanków.
Żeby mieć pewność, że jakość kształcenia jest na wysokim poziomie powinno się korzystać z ofert najlepszych szkół, gdzie stosowane są nowoczesne metody nauczania przy indywidualnym podejściu do ucznia.


W Polsce kilka uniwersytetów oraz politechnik cieszy się dobrą sławą i wysokim poziomem nauczania.
Uniwersytet Warszawski i Jagielloński zajmują kolejno 1 i 2 miejsce w rankingu polskich uniwersytetów.

Ale, czy nasz system nauczania i metodologia nadążają za globalnymi przemianami?
Czy po ukończeniu naszych uczelni wyższych możemy liczyć na dobre i stabilne zatrudnienie?
Z tym już bywa różnie.

Polskę czeka jeszcze dużo pracy i wprowadzenia rozsądnych reform edukacyjnych, aby polepszyć nasz poziom edukacji, co czynią już entuzjaści i eksperci z tych obszarów.

Jeżeli jednak chcemy, aby te zmiany zaszły szybciej potrzebujemy dobrze wykształconej kadry zarówno z zakresu biznesu, jak i nauki, która byłaby w stanie podnieść poziom naszej edukacji a za czym idzie rozwinąć naszą gospodarkę.

Aby to osiągnąć warto jest tworzyć nowoczesne szkoły podążające z duchem czasu, które przyspieszą ten proces.
Inną alternatywą jest kształcenie młodych pokoleń na renomowanych uczelniach poza granicami naszego kraju.

Najlepsze uczelnie w zasięgu ręki

XXI wiek to okres szybkich przeobrażeń, czas, w którym dostęp do użytecznych informacji i umiejętności efektywnego wykorzystania zasobów wiedzy pozwala na kreowanie rzeczywistości wokół nas.
Natomiast wiedza to wartość, którą możemy zdobyć dzięki korzystaniu z należytych źródeł informacji i narzędzi edukacyjnych.
Aby takie odnaleźć, powinniśmy optymalizować sposób ich pozyskiwania.
Należą do nich najlepsze, elitarne, sprawdzone już placówki dydaktyczno – edukacyjne, które uchodzą za kuźnie talentów o wymiarze ponadnarodowym.

Uniwersytet Oxfordzki

W niniejszym artykule skupimy się na Uniwersytecie w Oxford, który uchodzi za jedną z najlepszych wyższych uczelni na naszym globie i jest zarazem najstarszym uniwersytetem w Anglii i jednym ze starszych w Europie.

Ze średniowiecznego klasztoru przerodził się w centrum wykuwania młodych, świadomych umysłów. Dzięki swemu niepowtarzalnemu (obok Cambridge) otoczeniu, na które składa się potężny kompleks starych budynków o kunsztownej i jedynej swoim rodzaju architekturze, budzi podziw tworząc unikalne miejsce do studiowania.
Studenci czują duży komfort i atmosferę naukową, dzięki którym ich motywacja do zdobywania wiedzy jest z dnia na dzień coraz większa. Zaś kampus uniwersytecki udostępniając najlepsze narzędzia edukacyjne pobudza w nich chęć i radość czerpaną ze zdobywania wiedzy.

„Tutoring” i źródło mądrości

Swą renomę zyskał dzięki swojej historii, doskonałej kadrze akademickiej oraz mądremu systemowi nauki, którego ideą jest m.in. relacja zachodząca między uczniem a mistrzem, tzw. „tutorem”, który odgrywa rolę przewodnika.

Tutor wydobywa ze studenta najmocniejsze strony ukazując mu jego potencjał, co w rezultacie odkrywa przed uczniem drogę do dalszego rozwoju, poprzedzonego świadomym wyborem, w duchu jego potrzeb i realnych możliwości.
Tej mądrej i skutecznej idei uczenia się od mistrza możemy szukać jeszcze w czasach starożytnych, gdzie wielcy uczeni myśliciele, filozofowie tacy jak Sokrates, czy Platon zrzeszali wokół siebie wielu wiernych słuchaczy i studentów, wyjaśniając istotę istnienia i wskazując najważniejsze, uniwersalne wartości.


System edukacji Uniwersytetu w Oxford gwarantuje swoim studentom rozwój krytycznego myślenia, poszerzając ich świadomość i zrozumienie otaczającego ich świata, w tym wszelakich mechanizmów i zachodzących między nimi relacji na wszelkich poziomach społeczno-gospodarczych.
Uczy dostrzegać i rozumieć rzeczy oraz zjawiska wydające się większości czymś normalnym, a w rzeczywistości będących skutkiem określonych działań, dążeń i realizacji ludzkich zamierzeń.

Studenci UO nie są zobligowani do uczęszczania na wykłady, podstawą jest pisanie tematycznych esejów zaliczeniowych z danego przedmiotu, które oczywiście można poddać do dyskusji z tutorem, ten zaś pomoże naprowadzić na prawidłowy tor myślenia podczas pisania naukowej rozprawy.
Dzięki takiej autonomii w nauce studenci mogą lepiej się wyspecjalizować w obszarach, które je szczególnie interesują.

Niepowtarzalna atmosfera

Kolejną mocną stroną UO jest jego unikalna atmosfera będąca skutkiem wiekowości całego campusu.
Przebywając w murach uniwersytetu oxfordzkiego można poczuć niepowtarzalną atmosferę, na której wzorowała się autorka J.K. Rowling podczas tworzenia architektury Hogwartu w książce „Harry Porter”.
Dzięki temu niemalże magicznemu uniwersyteckiemu klimatowi, studenci z większą ochotą pozostają wewnątrz jego murów. Sięgają po dziesiątki naukowych publikacji korzystając z wielu występujących tam, doskonale zaopatrzonych, stylowych bibliotek, które zniewalają swoim średniowieczno – renesansowym wystrojem oraz przytłaczająca ilością książek.

W ich zbiorach możemy odnaleźć wiele wartościowych tytułów, starych kilkuset letnich manuskryptów, starodruków i inkunabuł, tzw. „białe kruki”, które niemożliwością jest gdzie indziej znaleźć m.in. „Kopernik. Międzynarodowy przewodnik astronomiczny.” napisany przez Ralpha Copelanda w Dublinie 1881.

Dokładnie studiując te niemalże nieskończone ilości ksiąg, dyskutują z wykładowcami oraz między sobą, przeżywając na każdym kroku oświecenie, tworzą nowe idee rozwijając swoją kreatywność i krytycyzm wobec świata.  


Uniwersytet kryje w swoich średniowieczno – renesansowych murach najnowocześniejsze technologie niezbędne do prowadzenia prac badawczych.
Jest bardzo dobrze wyposażony we wszelkie materiały dydaktyczno – naukowe, z których studenci mogą korzystać bez ograniczeń odkrywając w sobie coraz to nowsze talenty i zainteresowania.

Pamiętajmy, że absolwenci uniwersytetu w Oxford to często wybitne jednostki będące w stanie zmieniać świat, wprowadzając do niego wiele innowacji o znaczeniu zarówno gospodarczym, jak i społecznym.
Świadomość, że po ukończeniu nauki mają przed sobą świetlana przyszłość i drzwi kariery będą stać przed nimi otworem, dodatkowo motywuje ich do przykładania się do nauki i ukończenia studiów z jak najlepszym wynikiem.

Campus uniwersytecki zapewnia uczestniczenie w różnego rodzaju fakultetach, nieformalnych spotkaniach filozoficzno - naukowych, grupach społecznych (hobbistycznie), jak również daje możliwość przynależności do elitarnych klubów dżentelmeńskich, bardzo dobrze wyposażonych grup sportowych, kółek artystycznych itp.

Występują tam doskonale zaopatrzone sklepy, bary, restauracje, kaplice, organizowane są rozrywkowe festiwale i happeningi kulturalne.

Kiedy spytałem absolwentkę prawa o odczucia studiowania w miejscu, jakim jest Uniwersytet w Oxfordzie powiedziała: „Oxford to elitarny uniwersytet, ale jak już się tutaj jest, to poczucie wyjątkowości znika, bo wszystko staje się dla nas takie normalne. W gruncie rzeczy to zwyczajny uniwersytet, który ma za sobą kawał historii i wiele dziwnych tradycji i naleciałości. Trochę to nas rozpieszcza, szczerze mówiąc, bo Uniwersytet otacza nas niesamowitą opieką i stara się wszystko ułatwić, czego nie zawsze można doświadczyć na innych uniwersytetach”.
Ta skromna odpowiedź ukazuje, że miejsca takie jak UO dba o swoich „wychowanków” przekazując im niezbędne narzędzia potrzebne do poruszania się we współczesnym świecie.


Byłem również ciekawy opinii absolwenta UO odnośnie wartości dyplomu świadczącym o ukończeniu Uniwersytetu Oxfordzkiego, tutaj również otrzymałem odpowiedź, której się spodziewałem:
„Po skończeniu dobrego kierunku na dobrym uniwersytecie, mam nadzieję, że też z dobrym wynikiem, nie powinnam mieć jakiś wielkich problemów ze znalezieniem zatrudnienia. Czasami dyplom z UO pomaga, ale to pewnie dlatego, że nas dobrze kształcą i kończymy studia z dobrym zestawem umiejętności i wiedzy. Pracodawcy bardzo sobie cenią to, jak dobrze radzimy sobie ze skomplikowanymi zagadnieniami, szybki odnajdywaniem informacji i ogólnie z pracą na dosyć wysokich obrotach.”
                                         
Powyższe stwierdzenie świadczy o tym, że UO to miejsce, gdzie można ukształtować umysł i zdobyć pożyteczną i praktyczną wiedzę, miejsce, które z pewnością kreuje w swoich studentach poczucie wyjątkowości oraz pewności siebie w podejmowaniu słusznych decyzji.

Zatrudnienie dla absolwentów

Studenci opuszczający mury UO mogą liczyć na dość szybkie zatrudnienie na bardzo godnych warunkach.
Posiadając dyplom ukończenia tak znamienitej uczelni, w przeciągu 6 miesięcy 95% absolwentów znajduje pracę w swoim wyuczonym zawodzie, zaś proponowane na początek przez pracodawców średnie zarobki nie są niższe niż 25 - 27 tysięcy funtów w skali roku, co daje ok. 12 tysięcy złotych miesięcznie.
Jak na start dla młodego absolwenta to całkiem wysoka i nęcąca sumka.

Miejsce, czy idea?

Uniwersytet Oxfordzki zawiera w sobie wszystko, co jest niezbędne młodemu człowiekowi chcącemu rozwijać swoje pasje, idee oraz zdobywać i poszerzać swą wiedzę.

Dzięki długiej historii istnienia oraz zatrudnionej wysoko wyspecjalizowanej kadrze naukowo wykładowczej, stosującej nowoczesne i bardzo przystępne metody przekazywania wiedzy, Uniwersytet cieszy się dużą i zasłużoną sławą, zaś młodzi ludzie bardzo chętnie rozwijają swoja osobowość i metody krytycznego rozumowania.

Co czujemy słysząc nazwę „Uniwersytet w Oxfordzie”?

Czy jest to zainteresowanie, czy ciekawość?
A może inspiracja?
Kojarzy nam się z przygodą, czy bardziej z nauką?
A może jest to kuźnia dusz i umysłu niezbędnych do prowadzenia życia na godnym poziomie?
A może każde z pytań stanowi zarazem odpowiedź.

Niewątpliwie, Uniwersytet w Oxford to nie tylko zwykłe miejsce służące do przekazywania informacji i nauki.
Dając bardzo szerokie spektrum pogłębiania wiedzy różnymi metodami, pozwala każdemu odnaleźć siebie samego oraz odpowiedzieć na wiele nurtujących pytań, co jest niezbędne do odnalezienia szczęścia w przyszłym życiu.
 
Aby jednak zwiększyć szansę na zostanie studentem w tym renomowanym uniwersytecie, uczniowie potrzebują dobrego przygotowania edukacyjnego, którego w większości szkół polskich brakuje.

W naszych szkołach (jak również w wielu innych krajach) system edukacji, program nauczania oraz tradycyjne podejście decydentów i nauczycieli do kwestii nauki posiada wiele błędów.

Jednym z nich jest autokratyczne podejście do ucznia i przekazywanie mu wiedzy w sposób mało użyteczny, co wynika z przeświadczenia, że nauczyciel jest nieomylny, hamując tym samym interakcję miedzy uczniami i pedagogami. Pozbawia to ludzi kreatywności w myśleniu, co się przekłada całościowo w sposób negatywny na system gospodarczo – społeczny i życie w naszym kraju.
Drugim natomiast jest skostniały i nieprzystający do XXI wieku sposób myślenia decydentów wobec przemian w naszej edukacji oraz chęć stworzenia absurdalnego porządku kosztem wolności w sposobie myślenia.

Uczniowie chcący dostać się za mury renomowanych uczelni wyższych muszą wykazywać się umiejętnością krytycznego i logicznego myślenia, wiązania faktów oraz większej wiary w siebie.
Aby to osiągnąć musimy stworzyć szkoły ze specjalnym, sprawdzonym już programem, które przygotują naszą młodzież do konkurowania z tymi z innych krajów.






Więcej informacji na stronie http://www.ox.ac.uk/


Komentarze

Popularne posty