Uniwersytet w Oxford, połączenie współczesnej myśli z historią
"Gdzie
jest otwarty umysł, tam zawsze znajdzie się furtka."
Charles
F. Kattering
Skróty:
UO – Uniwersytet Oksfordzki
Jakimi
sposobami chcemy zagwarantować naszym dzieciom lepsze i pewne jutro?
Co
możemy uczynić, aby ich przyszłe życie było lekkie, przyjemne i zrównoważone?
Najlepszym
panaceum na zmniejszenie trudów życia jest dobre wyedukowanie naszych
wychowanków.
Żeby
mieć pewność, że jakość kształcenia jest na wysokim poziomie powinno się korzystać
z ofert najlepszych szkół, gdzie stosowane są nowoczesne metody nauczania przy
indywidualnym podejściu do ucznia.
W
Polsce kilka uniwersytetów oraz politechnik cieszy się dobrą sławą i wysokim
poziomem nauczania.
Uniwersytet
Warszawski i Jagielloński zajmują kolejno 1 i 2 miejsce w rankingu polskich
uniwersytetów.
Ale,
czy nasz system nauczania i metodologia nadążają za globalnymi przemianami?
Czy
po ukończeniu naszych uczelni wyższych możemy liczyć na dobre i stabilne
zatrudnienie?
Z
tym już bywa różnie.
Polskę
czeka jeszcze dużo pracy i wprowadzenia rozsądnych reform edukacyjnych, aby
polepszyć nasz poziom edukacji, co czynią już entuzjaści i eksperci z tych
obszarów.
Jeżeli
jednak chcemy, aby te zmiany zaszły szybciej potrzebujemy dobrze wykształconej
kadry zarówno z zakresu biznesu, jak i nauki, która byłaby w stanie podnieść
poziom naszej edukacji a za czym idzie rozwinąć naszą gospodarkę.
Aby
to osiągnąć warto jest tworzyć nowoczesne szkoły podążające z duchem czasu,
które przyspieszą ten proces.
Inną
alternatywą jest kształcenie młodych pokoleń na renomowanych uczelniach poza
granicami naszego kraju.
Najlepsze
uczelnie w zasięgu ręki
XXI
wiek to okres szybkich przeobrażeń, czas, w którym dostęp do użytecznych
informacji i umiejętności efektywnego wykorzystania zasobów wiedzy pozwala na
kreowanie rzeczywistości wokół nas.
Natomiast
wiedza to wartość, którą możemy zdobyć dzięki korzystaniu z należytych źródeł
informacji i narzędzi edukacyjnych.
Aby
takie odnaleźć, powinniśmy optymalizować sposób ich pozyskiwania.
Należą
do nich najlepsze, elitarne, sprawdzone już placówki dydaktyczno – edukacyjne,
które uchodzą za kuźnie talentów o wymiarze ponadnarodowym.
Uniwersytet
Oxfordzki
W
niniejszym artykule skupimy się na Uniwersytecie w Oxford, który uchodzi za
jedną z najlepszych wyższych uczelni na naszym globie i jest zarazem
najstarszym uniwersytetem w Anglii i jednym ze starszych w Europie.
Ze
średniowiecznego klasztoru przerodził się w centrum wykuwania młodych,
świadomych umysłów. Dzięki swemu niepowtarzalnemu (obok Cambridge) otoczeniu,
na które składa się potężny kompleks starych budynków o kunsztownej i jedynej
swoim rodzaju architekturze, budzi podziw tworząc unikalne miejsce do
studiowania.
Studenci
czują duży komfort i atmosferę naukową, dzięki którym ich motywacja do
zdobywania wiedzy jest z dnia na dzień coraz większa. Zaś kampus uniwersytecki
udostępniając najlepsze narzędzia edukacyjne pobudza w nich chęć i radość
czerpaną ze zdobywania wiedzy.
„Tutoring”
i źródło mądrości
Swą
renomę zyskał dzięki swojej historii, doskonałej kadrze akademickiej oraz
mądremu systemowi nauki, którego ideą jest m.in. relacja zachodząca między
uczniem a mistrzem, tzw. „tutorem”,
który odgrywa rolę przewodnika.
Tutor
wydobywa ze studenta najmocniejsze strony ukazując mu jego potencjał, co w
rezultacie odkrywa przed uczniem drogę do dalszego rozwoju, poprzedzonego
świadomym wyborem, w duchu jego potrzeb i realnych możliwości.
Tej
mądrej i skutecznej idei uczenia się od mistrza możemy szukać jeszcze w czasach
starożytnych, gdzie wielcy uczeni myśliciele, filozofowie tacy jak Sokrates,
czy Platon zrzeszali wokół siebie wielu wiernych słuchaczy i studentów,
wyjaśniając istotę istnienia i wskazując najważniejsze, uniwersalne wartości.
System
edukacji Uniwersytetu w Oxford gwarantuje swoim studentom rozwój krytycznego
myślenia, poszerzając ich świadomość i zrozumienie otaczającego ich świata, w
tym wszelakich mechanizmów i zachodzących między nimi relacji na wszelkich
poziomach społeczno-gospodarczych.
Uczy
dostrzegać i rozumieć rzeczy oraz zjawiska wydające się większości czymś
normalnym, a w rzeczywistości będących skutkiem określonych działań, dążeń i
realizacji ludzkich zamierzeń.
Studenci
UO nie są zobligowani do uczęszczania na wykłady, podstawą jest pisanie
tematycznych esejów zaliczeniowych z danego przedmiotu, które oczywiście można
poddać do dyskusji z tutorem, ten zaś pomoże naprowadzić na prawidłowy tor
myślenia podczas pisania naukowej rozprawy.
Dzięki
takiej autonomii w nauce studenci mogą lepiej się wyspecjalizować w obszarach,
które je szczególnie interesują.
Niepowtarzalna
atmosfera
Kolejną
mocną stroną UO jest jego unikalna atmosfera będąca skutkiem wiekowości całego
campusu.
Przebywając
w murach uniwersytetu oxfordzkiego można poczuć niepowtarzalną atmosferę, na
której wzorowała się autorka J.K. Rowling podczas tworzenia architektury
Hogwartu w książce „Harry Porter”.
Dzięki
temu niemalże magicznemu uniwersyteckiemu klimatowi, studenci z większą ochotą
pozostają wewnątrz jego murów. Sięgają po dziesiątki naukowych publikacji korzystając
z wielu występujących tam, doskonale zaopatrzonych, stylowych bibliotek, które
zniewalają swoim średniowieczno – renesansowym wystrojem oraz przytłaczająca
ilością książek.
W ich zbiorach możemy odnaleźć
wiele wartościowych tytułów, starych kilkuset letnich manuskryptów, starodruków
i inkunabuł, tzw. „białe kruki”, które niemożliwością jest gdzie indziej
znaleźć m.in. „Kopernik. Międzynarodowy
przewodnik astronomiczny.” napisany przez Ralpha Copelanda w Dublinie 1881.
Dokładnie
studiując te niemalże nieskończone ilości ksiąg, dyskutują z wykładowcami oraz
między sobą, przeżywając na każdym kroku oświecenie, tworzą nowe idee
rozwijając swoją kreatywność i krytycyzm wobec świata.
Uniwersytet
kryje w swoich średniowieczno – renesansowych murach najnowocześniejsze
technologie niezbędne do prowadzenia prac badawczych.
Jest
bardzo dobrze wyposażony we wszelkie materiały dydaktyczno – naukowe, z których studenci mogą korzystać bez ograniczeń odkrywając w
sobie coraz to nowsze talenty i zainteresowania.
Pamiętajmy, że absolwenci uniwersytetu w Oxford to często wybitne
jednostki będące w stanie zmieniać świat, wprowadzając do niego wiele innowacji
o znaczeniu zarówno gospodarczym, jak i społecznym.
Świadomość, że po ukończeniu nauki mają przed sobą świetlana
przyszłość i drzwi kariery będą stać przed nimi otworem, dodatkowo motywuje ich
do przykładania się do nauki i ukończenia studiów z jak najlepszym wynikiem.
Campus uniwersytecki zapewnia uczestniczenie w różnego rodzaju
fakultetach, nieformalnych spotkaniach filozoficzno - naukowych, grupach
społecznych (hobbistycznie), jak również daje możliwość przynależności do elitarnych
klubów dżentelmeńskich, bardzo dobrze wyposażonych grup sportowych, kółek
artystycznych itp.
Występują tam doskonale zaopatrzone sklepy, bary, restauracje,
kaplice, organizowane są rozrywkowe festiwale i happeningi kulturalne.
Kiedy spytałem absolwentkę prawa o odczucia studiowania w miejscu,
jakim jest Uniwersytet w Oxfordzie powiedziała: „Oxford to elitarny
uniwersytet, ale jak już się tutaj jest, to poczucie wyjątkowości znika, bo
wszystko staje się dla nas takie normalne. W gruncie rzeczy to zwyczajny
uniwersytet, który ma za sobą kawał historii i wiele dziwnych tradycji i
naleciałości. Trochę to nas rozpieszcza, szczerze mówiąc, bo Uniwersytet otacza
nas niesamowitą opieką i stara się wszystko ułatwić, czego nie zawsze można
doświadczyć na innych uniwersytetach”.
Ta skromna odpowiedź ukazuje, że miejsca takie jak UO dba o swoich
„wychowanków” przekazując im niezbędne narzędzia potrzebne do poruszania się we
współczesnym świecie.
Byłem
również ciekawy opinii absolwenta UO odnośnie wartości dyplomu świadczącym o
ukończeniu Uniwersytetu Oxfordzkiego, tutaj również otrzymałem odpowiedź,
której się spodziewałem:
„Po skończeniu dobrego kierunku na dobrym uniwersytecie, mam
nadzieję, że też z dobrym wynikiem, nie powinnam mieć jakiś wielkich problemów
ze znalezieniem zatrudnienia. Czasami dyplom z UO pomaga, ale to pewnie
dlatego, że nas dobrze kształcą i kończymy studia z dobrym zestawem
umiejętności i wiedzy. Pracodawcy bardzo sobie cenią to, jak dobrze radzimy
sobie ze skomplikowanymi zagadnieniami, szybki odnajdywaniem informacji i
ogólnie z pracą na dosyć wysokich obrotach.”
Powyższe stwierdzenie świadczy o tym, że UO to miejsce, gdzie
można ukształtować umysł i zdobyć pożyteczną i praktyczną wiedzę, miejsce,
które z pewnością kreuje w swoich studentach poczucie wyjątkowości oraz
pewności siebie w podejmowaniu słusznych decyzji.
Zatrudnienie
dla absolwentów
Studenci
opuszczający mury UO mogą liczyć na dość szybkie zatrudnienie na bardzo godnych
warunkach.
Posiadając
dyplom ukończenia tak znamienitej uczelni, w przeciągu 6 miesięcy 95%
absolwentów znajduje pracę w swoim wyuczonym zawodzie, zaś proponowane na
początek przez pracodawców średnie zarobki nie są niższe niż 25 - 27 tysięcy
funtów w skali roku, co daje ok. 12 tysięcy złotych miesięcznie.
Jak
na start dla młodego absolwenta to całkiem wysoka i nęcąca sumka.
Miejsce,
czy idea?
Uniwersytet
Oxfordzki zawiera w sobie wszystko, co jest niezbędne młodemu człowiekowi
chcącemu rozwijać swoje pasje, idee oraz zdobywać i poszerzać swą wiedzę.
Dzięki
długiej historii istnienia oraz zatrudnionej wysoko wyspecjalizowanej kadrze
naukowo wykładowczej, stosującej nowoczesne i bardzo przystępne metody
przekazywania wiedzy, Uniwersytet cieszy się dużą i zasłużoną sławą, zaś młodzi
ludzie bardzo chętnie rozwijają swoja osobowość i metody krytycznego
rozumowania.
Co
czujemy słysząc nazwę „Uniwersytet w Oxfordzie”?
Czy
jest to zainteresowanie, czy ciekawość?
A
może inspiracja?
Kojarzy
nam się z przygodą, czy bardziej z nauką?
A
może jest to kuźnia dusz i umysłu niezbędnych do prowadzenia życia na godnym
poziomie?
A
może każde z pytań stanowi zarazem odpowiedź.
Niewątpliwie,
Uniwersytet w Oxford to nie tylko zwykłe miejsce służące do przekazywania
informacji i nauki.
Dając
bardzo szerokie spektrum pogłębiania wiedzy różnymi metodami, pozwala każdemu
odnaleźć siebie samego oraz odpowiedzieć na wiele nurtujących pytań, co jest
niezbędne do odnalezienia szczęścia w przyszłym życiu.
Aby
jednak zwiększyć szansę na zostanie studentem w tym renomowanym uniwersytecie,
uczniowie potrzebują dobrego przygotowania edukacyjnego, którego w większości
szkół polskich brakuje.
W
naszych szkołach (jak również w wielu innych krajach) system edukacji, program
nauczania oraz tradycyjne podejście
decydentów i nauczycieli do kwestii nauki posiada wiele błędów.
Jednym
z nich jest autokratyczne podejście do ucznia i przekazywanie mu wiedzy w
sposób mało użyteczny, co wynika z przeświadczenia, że nauczyciel jest
nieomylny, hamując tym samym interakcję miedzy uczniami i pedagogami. Pozbawia to
ludzi kreatywności w myśleniu, co się przekłada całościowo w sposób negatywny
na system gospodarczo – społeczny i życie w naszym kraju.
Drugim
natomiast jest skostniały i nieprzystający do XXI wieku sposób myślenia
decydentów wobec przemian w naszej edukacji oraz chęć stworzenia absurdalnego
porządku kosztem wolności w sposobie myślenia.
Uczniowie
chcący dostać się za mury renomowanych uczelni wyższych muszą wykazywać się
umiejętnością krytycznego i logicznego myślenia, wiązania faktów oraz większej
wiary w siebie.
Aby
to osiągnąć musimy stworzyć szkoły ze specjalnym, sprawdzonym już programem,
które przygotują naszą młodzież do konkurowania z tymi z innych krajów.
Więcej informacji na stronie http://www.ox.ac.uk/
Komentarze
Prześlij komentarz